Com hauria de ser l’ensenyament i l’aprenentatge en la societat del coneixement?
Des de finals del segle XX, les TIC
(tecnologies de la informació i la comunicació) estan presents en tots els
àmbits i, per aquesta raó, també tenen un paper important en les tasques
educatives i formatives. La nostra societat és canviant i constantment ens
arriben informacions i estímuls. Però moltes vegades és difícil aprofitar i
identificar les dades més rellevants que rebem per mitjà de les TIC. Això, ens
obliga a estar disposats a desenvolupar una consciència crítica i una actitud
flexible.
La societat del
coneixement no ha d’aprendre tecnologia sinó que ha de fer un bon ús
d’aquesta en l’àmbit educatiu i, així, avançar en l’aprenentatge. Això
requereix un esforç continu per part dels docents que han de conèixer i dominar
les tecnologies com a eina metodològica. Ara la principal font d’informació no
es troba en el professorat i a més no es valora tant un saber acumulatiu, per
tant, no té sentit que es facin classes magistrals. Avui dia, els docents han
de guiar als alumnes i amb els nous recursos els han de facilitar
l’aprenentatge, per tal de fomentar la creativitat. Si un alumne és creatiu,
serà un alumne actiu, ja que es preguntarà el perquè de les coses i d’aquesta
manera aprendrà a aprendre.
En conclusió, el procés d’ensenyament-aprenentatge en un
món global dominat per les tecnologies ha de basar-se en la reflexió sobre els
problemes actuals, reals i que ajudin a prendre decisions en aquest món
d’incerteses, substituint així l’acumulació i difusió de la informació.
Bibliografia.
Campàs, J. (2016). Les humanitats en la societat del coneixement i a la
universitat. Temps d’educació (51),
pp. 67-82.
Webgrafia:
¿De qué sirve el profesor?. URL:
http://www.lanacion.com.ar/910427-de-que-sirve-el-profesor (darrera consulta: 24.04.18)
Interessant tema!
ResponEliminaQuines dificultats veus en que aquest paradigma del professorat que guia en el bon ús de les eines sigui possible?
Bona tarda Marc,
EliminaGràcies per la teva pregunta. Com dic al post, considero que la principal dificultat que tenen els docents és que constantment han d'actualitzar-se amb les TICs si volen fer un bon ús d'elles i fomentar el coneixement crític i reflexiu.
Salutacions.