Hipertext i obra d’art.



Com a historiadora de l’art m’he fet la següent pregunta: podem analitzar obres d’art a partir d’un hipertext? La resposta és sí. Ara bé, segons Campàs (2013), aquest ha d’estar ben dissenyat perquè l’aprenentatge sigui òptim.
A Internet podem trobar molts hipertextos però aquests no estructuren la informació de manera associativa. Un bon disseny hipertextual ha de tenir una retroacció interactiva entre les seves parts. A més, el disseny de la pàgina ha de servir per a tot tipus d’obres i, d’aquesta manera, l’estudiant no haurà de tornar a aprendre a navegar.
El lector navegarà a través dels nodes, en funció dels seus interessos i coneixements, ja que la lectura no és seqüencial. Això fomenta que els usuaris siguin actius. Campàs (2013) proposa que els nodes desenvolupin una idea breu i a partir d’aquesta surtin altres nodes que portaran a més informació i així successivament. Si un node conté molta informació, fomentarà més la lectura seqüencial i això és el que s’ha d’evitar perquè l’aprenentatge educatiu sigui favorable. Això és el que passa en consultar Internet, ens trobem amb tanta informació que deixem de llegir el que ens interessava o passen a un altre tema.
Així mateix, la creació d’hipertextos per analitzar obres d’art permet adaptar els continguts als coneixements de l’estudiant, perquè cada usuari escollirà lliurement el camí que li permeti ampliar els seus coneixements i no navegar pels nodes que ja coneix. A més, l’hipertext, permet al lector emprar el mateix material en diferents contextos.

Com hem pogut veure, es poden analitzar obres a partir d’un hipertext però aquest ha d’estar ben elaborat perquè l’ensenyament-aprenentatge en línia sigui òptim.

Bibliografia.
Campàs, J. (2013) “Anàlisis hipertextuals d’obres d’art” a: Campàs, J. Didàctica de les ciències socials i TIC. Barcelona: FUOC.

Comentaris

  1. Bona reflexió. Joan Campàs em va donar les classes d'Història de l'Art a la UOC. Una de les PAC's era un hipertext sobre un artista (ja no recordo quin, fa forces anys) i la seva obra. Va ser curiós treballar d'aquesta forma ja que , si bé requeria construir en una dimensió més, va resultar ser molt.... com ho diria......endreçat i complert. Llegir sobre art (o sobre qualsevol cosa després de tot) en un text pla i lineal requereixi molta constància i concentració, però el hipertext permet llegir conceptes i anar consultant curiositats o dubtes sobre allò que es llegeix, o deixar de llegir-ho per fer immersió en una altra qüestió que ens ha cridat més l'atenció. De fet és com visitar un museu, per molt que tinguem una ruta prefixada, qui no s'ha saltat una sala i ha anat directe a la peça que li interessava?.
    Bona feina, companya, salutacions!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt bona reflexió Carol. M'ha agradat molt la comparativa que has fet amb el museu. Com bé dius quan visitem un museu ho fem de manera hipertextual, no tenim per què fer el recorregut de manera lineal, sinó segons els nostres interessos.

      Salutacions.

      Elimina
  2. Aprendre art hipertextualment? Imagino que la idea seria que fos l'oposat a llegir-se un llibre sobre una obra determinada, no? Vull dir tipus lineal.

    La cosa és que quan decideixes aprendre-ho tot sobre una obra a partir d'un sol llibre l'autor/a d'aquest ja deu haver fet el seu treball hipertextual i intenta ordenar-lo per fer-nos-ho fàcil, no? Llavors imagino que el risc que ens queda és el d'haver triat bé el llibre en qüestió i esperar que el treball hipertextual fet per l'autor/a sigui bo.

    Què és el que hi perdem (fins i tot si encertem i el llibre és bo i complet)? Doncs el poder adaptar l'aprenentatge a les nostres pròpies particularitats, no?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Marc,

      L'autor d'un llibre d'art, com bé dius, ha d'haver fet un treball hipertextual abans d'escriure'l però el lector del seu llibre farà una lectura lineal de l'escrit i no podrà fer de lector-autor, figura que neix amb l'hipertext.

      Salutacions.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars